Aurora - supertajné nadzvukové lietadlo
Aurora – supertajné nadzvukové lietadlo
Vlastní Letectvo Spojených Štátov tajné nadzvukové lietadlo schopné
letieť rýchlosťou Mach 8 ? Stále narastajúce dôkazy značia, že odpoveď
na túto otázku znie pravdepodobne „áno“. Existencia stroja, ako aj jeho
názov, je samozrejme oficiálne popieraná. Ale úniky informácií z
najvyšších kruhov hovoria, že Aurora bola plánovaná už v roku 1985,
spolu so strojmi SR-71 Blackbird a U-2 Spyplane, kedy mal Pentagon
prideľovať pre jednotlivé projekty tzv. „čierny rozpočet“.
Podľa získaných informácií je domovom Aurory základňa Groom Lake v
Nevadskej púšti. Ak si porovnáme letecké snímky oblasti s tými z roku
1970, tak zistíme, že tu pribudlo množstvo veľkých budov a hangárov.
Rovnako bola predĺžená pristávacia dráha na takmer 10km, čo je veľmi
nadštandardná dĺžka a oproti klasickým pristávacím dráham viac ako
dvojnásobná. Aký je zmysel tak dlhej pristávacej dráhy ? Veľmi
jednoduchý. Dĺžka pristávacej dráhy je priamo závislá dĺžke, ktorú
potrebujú lietadlá na dosiahnutie letovej rýchlosti, alebo na zastavenie
po pristáti. Dlhá pristávacia je pravdepodobne konštruovaná pre stroje s
veľmi vysokou letovou rýchlosťou.
Aurora má mať schopnosť dosiahnuť rýchlosť až Mach 8, čo je 9800 km/h a
letieť môže tak v zemskej atmosfére, ako i nad ňou. Tento stroj dokáže
za menej ako 6 hodín obletieť celú Zem, vrátane vzletu a pristátia a
každý jeho let stojí takmer 1 milión dolárov.
Nadzvuková rýchlosť
V roku 1945 bolo len minimum lietadiel schopných dosiahnuť rýchlosť 800
km/h. V roku 1960 to už bolo necelých 2500 km/h a v roku 1965 niečo málo
cez 3000 km/h. Odvtedy bol ďalším logickým krokom dosiahnutie
nadzvukovej rýchlosti. Pre dosiahnutie nadzvukovej rýchlosti bolo treba
vyvinúť nie iba výkonný pohon, ale aj aerodynamický tvar, ktorý by
dovoľoval taký tok vzduchu, aby bolo lietadlo schopné letu pri tak
vysokej rýchlosti, čo sa javilo ako najväčší problém. Ak totiž stroj
nemá vhodný aerodynamický tvar, pri lete vzniká trením vzduchu obrovský
tlak a teplota, ktorú nevydrží. Dnešná maximálna hranica nadzvukovej
rýchlosti sa pohybuje na úrovni približne 5800 km/h, čo je rýchlosť 5.4
Mach.
Za doposiaľ najúspešnejší projekt sa považuje projekt X-15. Projekt X-15
bol uskutočnený na žiadosť NASA, s cieľom zozbierať cenné informácie,
ktoré budú neskôr použité pri výrobe moderných lietadiel a raketoplánov.
Testov sa zúčastnili tri lietadlá, ktorých úlohou bolo dosiahnuť
rýchlosť 6 mach. Výsledkom týchto testov bol pravdepodobne okrem iného
aj spomínaný model Aurora.
Aurora musela spĺňať tri hlavné požiadavky. Za prvé, (anti)pozorovacie
vlastnosti. To znamená, že Aurora nesmie byť vo vzduchu jednoznačne
identifikovateľná, nakoľko má slúžiť (aj) ako špionážne lietadlo. Za
druhé musí spĺňať nie len aerodynamické vlastnosti, ale aj
aero-termodynamické vlastnosti a tvar. A za tretie musí spĺňať tzv.
„LUAE“, čo je skratka pre „look unlike anything else“. V preklade to
znamená „vyzerať inak ako všetko ostatné“. Čo presne tým konštruktéri
myslia, nie je presne známe. Takýto stroj ešte v dejinách nebol nikdy
skonštruovaný.
Pri tak vysokých rýchlostiach ide bokom tradičný aerodynamický dizajn.
Na scénu prichádza aero-termodynamický dizajn. Ak má lietadlo pri takej
rýchlosti vôbec ostať celé, musí sa čo najviac vyhýbať treniu a nesmie
mať vo svojej konštrukcií časti, ktoré sa nadmierne zahrievajú. Musí byť
schopné rovnomerne rozkladať vzniknuté teplo po celej ploche. Rovnako
je treba podotknúť, že takúto rýchlosť nezvláda klasický prúdový motor.
Aurora musí pre dosiahnutie svojej rýchlosti spĺňať už uvedené
konštrukčné parametre a používať buď Pulzo-detonačný vlnový motor , Pulzný motor, alebo pokročilý Náporový motor
Typ paliva
Správny typ paliva je rovnako dôležitý pre let Aurory, ako ostatné
faktory. Pretože sa pri takejto rýchlosti povrch lietadla nahrieva na
teplotu 500 až 800 stupňov, palivo slúži jednak na pohon, ale paradoxne
aj ako chladiaca zmes, ktorá odvádza teplo z povrchu lietadla. Pri
rýchlosti Mach 8 by takúto úlohu nesplnil ani špeciálny benzín JP-7,
ktorý bol použitý pri lete SR-71 Blackbird. Ideálnym riešením pre
Auroru je jedine kryogenické palivo. Aurora používa pravdepodobne Metán
alebo Hydrogén. Tekutý Hydrogén produkuje 3x väčšiu energiu a vstrebáva
6x viac ako benzín.
Pozorovanie Aurory
Nedávno bolo zaznamenané video záhadnej „ohnivej gule“ na oblohe. To je
samozrejme veľmi zaujímavé, ale oveľa zaujímavejší je fakt, že z tejto
ohnivej gule bolo po krátkom čase pozorované lietadlo letiace veľmi
vysokou rýchlosťou. Video je momentálne na analýze v spoločnosti JPL
(Jet Propulsion Laboratory). Zachytáva toto video záhadný let Aurory ?