Mesiac v symbolike
V starej Číne ho považovali za „ženské” znamenie jín, a to najmä preto,
že Mesiac sám svetlo nevyžaruje, iba pasívne prijíma, ako aj pre
podobnosť mesačných fáz s cyklom ženskej menštruácie. Vznikanie a
zanikanie a neprestajne sa opakujúce fázy sú symbolom princípu večného
života a smrti. Len zriedkavo sa pokladá Mesiac za mužský symbol, oveľa
častejšie býva interpretovaný ako ženský element (lát. Luna, gr. Selene
alebo Arteemis, východoázij. Kuan-jin, Kwannon, mayská Ix-chel).
V alchýmii predstavovala Luna striebro a súčasne „kráľovnú”, ktorá sa
spája s „kráľom” na androgýna. Podľa starých ľudových predstáv mesačné
fázy ovplyvňujú nielen príliv a odliv, ale aj stúpanie a klesanie štiav v
rastlinách, rast vlasov a prietok krvi žilami. Mesačné rastliny (tie,
ktoré kvitnú v noci) sa uplatňovali ako liečivá pri ženských
ťažkostiach. V kresťanskej ikonografii sa s Mesiacom často spájala Panna
Mária, Matka Božia, či už stojaca alebo tróniaca na mesačnom kosáku, čo
v oblastiach Rakúska pripomína aj víťazstvo nad Turkami (ich vojenským
znakom bol polmesiac). Mesiac sa spomína v súvislosti so Zjavením Jána
(12,1): „Veľké znamenie ukázalo sa na nebi: žena, odetá do slnka, pod
nohami mesiac…”
Za mesačný symbol sa pokladala aj dvojsečná sekera s dvoma polmesiace
vitými ostriami (pripisovali ju bájnym bojovníčkam Amazonkám), resp.
luk, kt. má podobu mesačného kosáka. Aj bohyňa temnôt Hekate Triodotis s
tromi tvárami sa chápala ako symbol mesačných fáz alebo troch životných
fáz ženy - panna, matka, starena.
Pôsobivý symbolický mýtus sa nachádza v židovských legendách (E. hin
Gorion), ktorý sa vzťahuje na duálny systém Slnko/Mesiac a vysvetľuje,
prečo má Mesiac ako jeden z „nebeských lampášov” slabšie svetlo. Podľa
legendy, stvoriteľ vysvetlil Mesiacu, že jestvujú dva svety, tento a
záhrobný, preto existujú aj dve svietidlá. Mesiac napriek tomu, že mu
bol prisúdený väčší z dvoch svetov, záhrobie, bol nespokojný, že nemal
silnejšie svetlo ako Slnko. ,.Tu povedal Pán: Je mi jasné, že by si
chcel, aby som zmenšil Slnko a teba zväčšil. Pretože však zle zmýšľaš so
Slnkom, budeš ty ten menší a tvoj svit bude 60-krát slabší ako slnečný.
Tu povedal Mesiac Pánovi: Ó, Pán sveta, bolo to len jediné slovko,
ktoré som vyslovil, a preto mám byť tak tvrdo potrestaný? Tu povedal
Pán: Raz (asi keï nadide Posledný súd) budeš opäť veľký ako Slnko a svit
Mesiaca bude ako svit Slnka.” Príznakom Posledného súdu (zánik sveta)
je však zatmenie Mesiaca (Jocl 4,15). Mesiac sa nielen u nás, ale napr. i
v Izraeli spája so ženskosťou a nočnou i záhrobnou stránkou bytia, čo
sa ukazuje aj na asociácii s plodnosťou, Ženy a domáce zvieratá (ťavy)
nosili na krku malý mesiačik.
Theophilus z Antiochie (2. stor. n. 1.) nazeral na Mesiac a na Slnko ako
na symboly duálneho systému, ako na ,,nositeľov a budovateľov veľkého
mystéria. Slnko totiž je obrazom Boha a Mesiac obrazom človeka (ktorý zo
Slnka prijíma svetlo).” Podobne sa symbolicky vyjadroval Origenes
(184—254 n. 1.), ktorý prirovnával Mesiac k cirkvi odovzdávajúcej svetlo
všetkým veriacim. Je takmer samozrejmé, že často pozorované
„znovuzrodenie” Mesiaca sa porovnávalo so zmŕtvychvstaním.
V starom Peru bolo uctievanie Mesiaca podriadené dominantnému kultu
Slnka. Inka Garcilaso de la Vega (1539—1616) nazýval Mesiac „manželkou
Slnka” a napísal, že chrámová miestnosť bola obložená striebornými
platňami, „aby človek poznal, že je to komnata Mesiaca." Podobne ako pri
Slnku, i tá bola vnútri ozdobená, a to striebornou podobizňou ženskej
tváre. Do tejto komnaty človek vkročil, aby vyhľadal Mesiac a odovzdal
sa do jeho ochrany, pretože ho pokladal za sestru a ženu Slnka, tak ako i
matku ľnkov a celého pokolenia - preto ho volali Mamaquilla, čo znamená
Matka Mesiac. Tu sa neprinášali obety ako Slnku. Po oboch stranách
mesačného božstva boli postavené telá mŕtvych kráľovien, zoradené podľa
následníctva a veku…” V astrológii sa považuje pútnik Zeme ešte stále
ako v ant. geocentrickom systéme za „planétu”, súčasne je spolu so
Slnkom jedným z dvoch „hlavných svetieľ’. Je to Zemi najbližŠšie nebeské
teleso, ukazuje jej stále tú istú tvár, čo bolo podnetom pre mnohé
báje. Pre svoje striedavé fázy platí i v astrológii za „menlivý, s
pominuteľným účinkom”, ale predsa aj za „dobrodinca” (benefactor), kt.
ako „ženská planéta” ovplyvňuje myseľ, ženské pohlavie, matky a národnú
celistvosť. Mesiac má svoj dom v znamení Býka (či už pre býčie rohy
pripomínajúce konce jeho kosáka, alebo pre mýtickú súvislosť medzi
bohyňami Mesiaca a ich virilným partnerom v býčej podobe). Novšia
astrológia pripisuje Mesiacu schopnosť ovplyvňovať vonkajšiu osobnosť
ženy a vnútornú (animä) muža. V antike sa hovorilo o Lune mendax,
klamárskom Mesiaci, o. i. preto, lebo zmeny fáz sa podobajú písmenu C
(crescere - rast) a písmenu D (decrescere - zánik), čo však je opakom
toho, ako kosák Mesiaca skutočne narastá. Ako „mesačné kamene” sa
označovali perly, opál a selenit a skvosty 7, perlete, za príslušný kov
sa pokladá striebro; podľa iných špekulácií sa s Mesiacom spája adulár i
achát.
Skutočnosť, že dnes je Mesiac pre človeka už nielen „symbolickým
miestom” na oblohe s významom pre poéziu a že človek naň i vystúpil,
nemá pre astrológiu nijaký hlbší význam. Pri vytváraní obrazu sveta si
tradičné planéty ponechali svoj starodávny i deter-minatívny symb.
význam pre ľudský život. Ikonograficky sa Mesiac najčastejšie znázorňuje
ako kosák, zväčša s profilom obráteným naľavo. Prostý mesačný kosák sa
objavuje v erboch mnohých islamských krajín. Heraldické zobrazenie
Mesiaca pramení podľa Bocklera (1688) v tom, že sto Romulových radcov
nosilo na topánkach pointesiac v podobe písmena C ,,na znak toho, že
všetko, čo sa pod Mesiacom nachádza, je pozemské a márne, al. aby ich
ako radcov od iných rozoznali. Osoby šľachtického pôvodu, kt. majú
Mesiac v svojom erbe, čo má znamenať prírastok, prevzali ho zrejme od
starých Turkov.”