Titanic - loď, ktorá sa (ne)potopila
Titanic – loď, ktorá sa (ne)potopila
V dnešnej dobe je takmer zvykom, že žiadna veľká udalosť sa prakticky
nezaobíde bez lepších, či horších konšpiračných teórii. Tragédia lode
Titanic v tomto tiež nie je výnimkou. V druhej polovici 90tych rokov sa
na trhu objavila kniha Robina Gardinera, s názvom Titanic: Ship, that never sank,
v ktorej autor detailne opisuje a dôkazmi podkladá teóriu o tom, že
loď, ktorá sa 15. apríla 1912 potopila v severnom Atlantiku, nebol
Titanic, ale jeho sesterská loď Olympic, ktorá bola úmyselne vymenená v
rámci veľkého poistného podvodu. Môže sa jeho teória zakladať na pravde ?
Leží na dne oceánu skutočne Olympic ?
Titanic a Olympic boli pôvodne navrhované ako dve úplne identické lode.
Napokon však Titanic, ktorý bol dokončený neskôr, predsa len vo svojej
konštrukcii obsahoval zopár odlišností, vďaka ktorým je možné pri
detailnejšej analýze fotografií obidve lode odlíšiť. Práve nesúlad
viacerých fotografií podnietil Gardinera k tomu, aby sa začal
usilovnejšie zaujímať o možnú úmyselnú zámenu týchto dvoch lodí. Olympic
bol uvedený do služby White Star Line ako veľmi luxusný zaoceánsky parník, no v skutočnosti to bola pre námornú spoločnosť viac "prekliata loď", ako zdroj príjimov.
20. septembra 1911 sa neďaleko Southamptonu Olympic dostal do kolízie s vojenským krížnikom HMS Hawke,
výsledkom čoho bolo jednak poškodenie oboch plavidiel, ale hlavne
značné finančné škody. Vyšetrovaním sa zistilo, že to bol práve kapitán
Olympicu, ktorý urobil chybu, preto poisťovne odmietli uhradiť vzniknuté
škody. Trvalo takmer dva mesiace, kým bol Olympic opravený, pričom
vlastník lode, spoločnosť White Star Line, ako aj jej materská spoločnosť International Mercantile Marine,
nielen že financovali rozsiahlu opravu lode, ale taktiež znášali aj
všetky škody spôsobené nehodou. Ako sa neskôr ukázalo, poškodenie
Olympicu bolo ešte vážnejšie, ako sa spočiatku očakávalo a krátko po
tom, čo sa loď vrátila do služby, začala mať vážne problémy s motormi a
musela byť vo februári 1912 opäť stiahnutá z prevádzky. Najväčší a
najmodernejší parník onej doby tak bol viac v dokoch, ako na mori a
namiesto obrovských ziskov sa stal pre White Star Line skôr finančnou
čiernou dierou. Bruce Ismay (riaditeľ White Star Line) má hlavu v
smútku. Dozvedá sa, že Olympic, ktorý mal byť exkluzívnym zdrojom
príjmov, je neopraviteľný. Ukazuje sa, že celý trup lode ostal po nehode
ohnutý a loď má mierny náklon do ľavej strany. Nie len on, ale všetci
veľmi dobre vedia, že parník už nemá hodnotu a nemôže vykonávať službu
tak, ako predtým. Kontaktuje preto Thomasa Andrewsa (stavieľ lode
a riaditeľ spoločnosti Harland and Wolff) s diabolským plánom – vymeniť
Olympic za Titanic, ktorý je momentálne tesne pred dokončením. Titanic a
Olympic budú navzájom vymenené a Olympic (už pod označením Titanic),
ako neopraviteľný šrot narazí počas plavby do New Yorku na ľadovec,
pričom sa potopí a poisťovne vyplatia spoločnosti White Star Line v tej
dobe krásnych 12 000 000 libier a zachráni spoločnosť pred možným
finančným bankrotom. Existujú však pre tento príbeh aj reálne dôkazy ?
Titanic vs. Olympic
Hoci mali byť podľa pôvodného plánu obidve lode úplne identické,
stavitelia Titanicu napokon predsa len pristúpili k malým odlišnostiam.
Na tejto fotografii
je zachytený Titanic v čase svojej stavby. Všimnime si hlavne 14
otvorov v hornej časti a nadpis "Titanic", ktorý začína medzi tretím a
štvrtým otovorm. Na ďalšej fotografii
je údajne opäť Titanic, opúšťajúci Southampton pri svojej poslednej
plavbe. Ako je možné, že Titanic má zrazu 16 otvorov a nadpis je
posunutý pod tretí otvor ? (pozri aj porovnanie). Skutočne je s loďou všetko v kostolnom poriadku ? Opäť sa môžeme pozrieť na sériu fotografií od rôznych fotografov. Na prvej fotografii
môžeme vidieť loď s označením Olympic na jej boku. V jeho prednej časti
si všimnime malé poškodenie po kontakte s drobnými ľadovcami. A teraz
si pozorne všimnime fotografiu z článku denníka The World Evening Edition,
ktorý sa venuje príbehu lode Titanic, jej stavbe a podobne. Ako je
možné, že obidve lode na fotografiách majú presne to isté poškodenie
prednej časti, ale rôzne označenie ? (porovnanie). Pri detailnejšom skúmaní môžeme zistiť, že známky po poškodení sú úplne identické. Ako je to možné ?
Podobnosť medzi sesterskými loďami bola síce minimálna, no aj napriek
tomu očiam pozorných analytikov neušli ani ďalšie rozdiely. Prvá fotografia
bola zhotovená 10. apríla 1912 v prístave v Southamptone a zachytáva,
ako už je podľa označenia zrejmé – Titanic. Rovnako tak môžeme vidieť
obidve lode na spoločnej fotografii
(Olympic vľavo a Titanic vpravo). Všimnime si predovšetkým mierne
odlišnú konštrukciu predposlednej a poslednej paluby na jednotlivých
lodiach. Zatiaľčo Olympic (vľavo) má hornú palubu v jednej rovine so
spodnou palubou, Titanic (vpravo), má najvyššiu palubu oproti spodnej
mierne vysunutú. Ešte raz, iný záber pre porovnanie. Táto dobová fotografia
zobrazuje Olympic neskôr, v čase prvej svetovej vojny, už s novým
vojenským náterom, kedy slúžil ako vojenská loď. Všimli ste si, ako má
hornú palubu ? Vysunutú. Je zrejmé, že je to Titanic. Ešte stále sa nám
zdá príbeh o výmene lodí tak nereálnym ?
Vopred pripravený scénar
Nie len Gardiner, ale mnoho ďalších odborníkov sa stále viac prikláňa k
názoru, že potopenie lode bol vopred pripravený scénar a neďaleká loď Californian
mala čakať blízko miesta nárazu, pričom len chyba výpočtov jedného z
navigátorov mala za následok, že Titanic nesprávne odhadol jej polohu,
následkom čoho zahynulo 1517 ľudí. Celému príbehu sa detailne venujú
tvorcovia dokumentu Titanic – The Shocking Story. My si však
priblížime hneď niekoľko ďalších "nelogických" častí hádanky, ktoré však
pri zohľadnení tohto scénara – do seba pekne zapadajú.
V čase, kedy sa vydal Titanic z Belfastu do Southamptonu bola veľká
uhoľná kríza. Lode nemali dostatok paliva, mnohé z nich boli preto
odstavené a veľké počty robotníkov kvôli tomu bez práce. Je preto veľmi
zaujímavé, že veľké množstvo strojníkov, ktorí prišli na Titanicu z
Belfastu do Southamptonu, odmietlo pokračovať ďalej do New Yorku. Hovorí
sa, že robotníci tušili o zámene lodí, aj o pripravovanom poistnom
podvode. Aj napriek tomu, že uhlie bolo veľmi drahé a žiadna z lodí v
tom čase nevyplávala bez toho, aby bola plne naložená, Californian
(mimochodom patriaci tiež rovnakému majiteľovi) ho mal dosť na to, aby
si mohol dovoliť vyplávať takmer prázdny z Liverpoolu do Bostonu
(Californian bol veľkou loďou, ktorá bežne prepravovala množstvo
pasažierov a tony nákladu). Prečo sa zrazu, len päť dní pred odchodom
Titanicu, vydal na cestu počas uhoľnej krízy bez pasažierov, ale s
nákladom 3000 teplých svetrov a prikrývok ? Californian vyrazil z
Liverpoolu 5. apríla 1912 smerom na Boston, avšak ostal stáť počas noci
neďaleko miesta nehody Titanicu. Je zaujímavé, že jej kapitán Stanley Lord vydal posádke pokyn udržiavať motory pripravené a ostal spať oblečený v navigačnej kabíne. Prečo ? Čakal na niečo ?
Titanic obdržal od Californianu tri rádiové správy, všetky adresované
osobne kapitánovi Smithovi, v ktorých mu udával svoju pozíciu. Je to
akoby Californian dával na vedomie Smithovi, že je pripravený a čaká. Kapitán Smith (Titanic),
podobne ako kapitán Lord (Californian), spal oblečený v navigačnej
miestnosti. Len pre zhrnutie – obaja kapitáni spali oblečení, nie vo
svojich kajutách v mäkkej posteli, ale na gauči v navigačnej miestnosti.
Takmer prázdny Californian počas uhoľnej krízy strávi celú noc len pár
míľ od miesta zrážky, s nákladom teplých svetrov a prikrývok a množstvom
voľného miesta pre pasažierov. Nie je to všetko podozrivé ? Scénar je
jasný.
* Titanic (Olympic) úmyselne vrazí do ľadovca
* vypáli svetlice, že potrebuje pomoc
* náhodou okoloidúci Californian s nákladom teplých svetrov evakuuje pasažierov
* Titanic (v skutočnosti poškodený Olympic) sa potápa a White Star Line inkasuje peniaze z poistky
Plán, ktorý nevyšiel
Nie všetko však ide podľa plánu. Loď Californian posiela Titanicu správu
o svojej pozícii. Jeden z navigátorov Titanicu sa však pomýli a
vypočíta, že Californian je o takmer 20km bližšie, ako v skutočnosti je
(záznamy z vraku až neskôr potvrdzujú toto tvrdenie). Posádka Titanicu
síce vidí na horizonte loď, nie je to však Californian, ale neznáma loď,
o ktorej nikto nič nevedel (neskôr sa zistilo, že to bola pravdepodobne
nelegálna nórska rybárska loď ). Na palube Titanicu je každý až
podozrivo pokojný (vedia, že o chvíľu príde záchrana ?). Trvá im celých
35 minút, kým vystrelia prvú svetlicu. Ďalších 45 minút, kým začnú
nakladať ľudí do záchranných člnov a ďalšiu celú hodinu, kým je prvý čln
spustený na vodu, dokonca poloprázdny. Takéto konanie je viac, než
podozrivé. V oficiálnej verzii sa uvádza, že posádka Titanicu tak konala
kvôli tomu, lebo považovali loď za nepotopiteľnú a nevedeli, aké vážne
je poškodenie. Je to jasný nezmysel. Väčšina dôstojníkov na Titanicu
boli skúsení muži, ktorí mali bohaté skúsenosti. Podľa nás preto takéto
konanie jednoznačne inklinuje k tomu, že posádka celkom zjavne "mala
čas", pretože bola presvedčená o tom, že pomoc príde o chvíľu. Edith Russel,
jedna z preživších, vo svojej výpovedi uviedla, že dôjstojníci na
palube viackrát všetkým opakovali – nebojte sa, Californian je už na
ceste. To však ešte nevedeli, že Californian je oveľa ďalej, ako si
myslia. Okolo jednej hodiny po polnoci si posádka Titanicu začína
uvedomovať, že záchrana nevychádza podľa plánu a nariaďuje obsadzovať
záchranné člny do plna. Plánovaná akcia nevyšla. Podvod sa mal
uskutočniť bez strát na životoch. Na lodi zavládne panika.
Ďalšie náhody
Podobne, ako pri páde dvojičiek,
aj v prípade potopenia Titanicu existuje hneď niekoľko podivuhodných a
nelogických udalostí, ktoré sa odohrali pred, počas a po potopení lode. V
kratkosti si môžeme priblížiť niektoré z nich:
* Prečo spoločnosť White Star Line navýšila poistnú sumu na Titanic zo 7
miliónov na 12 miliónov libier len týždeň predtým, ako sa Titanic vydal
na osudnú plavbu ? A to navyše za skutočnosti, že loď bola vo
všeobecnosti považovaná za "nepotopiteľnú" ?
* Prečo len pár dní pred plavbou zrušilo svoju cestu vyše 50 vplyvných a
bohatých ľudí ? Medzi nimi nechýbal majiteľ White Star Line, JP Morgan
(okrem iného aj majiteľ lode Californian), ktorý spolu s niekoľkými
dobrými kamarátmi, svoju účasť odvolal pre zdravotné problémy. Novinári
ho vypátrali na francúzskej riviére v dobrom zdravotnom stave. Milton a Kitty Hershey, majitelia Hershey´s Chocolate a Gugliemo Marconi, vynálezca bezdrôtového telegrafu, ktorý mimochodom používal aj Titanic na komunikáciu s ostatnými loďami. Florence Ismay,
manželka Bruca Ismaya, riaditeľa White Star Line, takisto zrušila svoju
cestu, len pár minút pred odchodom. Je to náhoda ? Vedeli títo ľudia
niečo ?
* Jedna zo zachránených, René Harrisová, v rozhovore pre veľký
americký časopis uviedla, že krátko po vyplávaní lode zo Southamptonu k
nej na palube pristúpil neznámy muž a opýtal sa jej: "máte rada svoj život ?". "Samozrejme", odpovedalá Harrisová. "Potom z tejto lode v Cherbourgu vystúpte",
dodal. O osude ani totožnosti tohto muža nie je nič známe, údajne
odporúčal vystúpiť viacerým ľudom. Pravdepodobne nakoniec loď opustil
tak, ako odporúčal aj pani Harrisovej. Tá sa zachránila, jej manžel,
známy divadelný producent, ale katastrofu neprežil.
* Olympic patril v onej dobe medzi najväčšie plavidlá na svete. Aj z
toho dôvodu bol o neho veľký záujem zo strany verejnosti. White Star
Line preto organizovala v Belfaste a v Liverpoole pravidelné "dni
otvorených dverí" na lodi. Avšak na Titanicu ani raz. Skrývali niečo ?
* Je zaujímavé, že J. Bruce Ismay, len pár minút pred potopením lode zaslal tri telegramy do Cedric New York Harbour,
v ktorých prikázal, aby všetci členovia posádky, ktorí nehodu prežijú,
boli okamžite poslaní späť do Southamptonu. Tam ich držali viac ako 24
hodín a museli podpísať papiere, ktoré mnohí označujú ako "tajný akt".
Čo sa v nich uvádzalo ?
Mohol byť príbeh Titanicu skutočne vopred naplánovaný ? Zažili sme už v
roku 1912 veľký poistný podvod ? Na ktorú stranu sa prikláňate vy ?
Názov: Titanic
Majiteľ: White Star Line
Postavený: 2. apríla 1912
Posledná plavba: 10. apríla 1912
Hmotnosť: 52 310 ton
Dåžka: 269,1m
Šírka: 28m
Výška: 53,3m
Výkon: 46 000 koní
Max. Rýchlosť: 44km/h