Tváre z Belmezu
Nevysvetliteľné udalosti – tváre z Belmezu
Môžu sa svety živých a mŕtvych niekedy prelínať ? Mnohí sú presvedčení,
že áno. Napokon, na tejto myšlienke je založená aj väčšina náboženstiev.
V histórii je zaznamenaných nespočetne veľa zjavení a príbehov o duchoch.
Ale to, čo sa začalo diať v roku 1971 v dedinke Belmez de la Moralenda v
Španielsku (ďalej len Belmez) je unikátne a absolútne iracionálne. Na
betónovej podlahe skromného domu sa z ničoho nič začali objavovať obrysy
ľudských tvárí. Tváre neznámych ľudí, ktoré sa smiali, mračili alebo
plakali. Tváre sprevádzané nepočuteľnými zvukmi a hlasmi. Mnohí sú
presvedčení, že sa jedná o tváre zosnulých ľudí zo stredoveku, ktorých
telá ležia stovky rokov zahrabané na mieste, kde bol dom postavený.
Dom patrí rodine Pereirových, manželom Juanovi a Márii. Bol postavený v
roku 1830. Už Juanovi rodičia viackrát spomínali nevysvetliteľné zvuky
vychádzajúce z pivnice, ktoré však neskôr pominuli. Počas pobytu Juana a
Márie bol dom tichým a kľudným miestom. Všetko sa to však zmenilo 23
augusta 1971. Toho dňa zbadala Mária zvláštny fľak na betónovej podlahe v
kuchyni. Márne sa ho viackrát snažila vyčistiť, fľak sa zväčšoval
každým dňom. Po niekoľkých dňoch napokon Mária a Juan s hrôzou zistili,
že z machule sa vyvinul obraz tváre. Jednalo sa o obraz mužskej tváre,
pričom z neho bolo jasné, že jej výraz je smutný.
Rodinu táto udalosť prirodzene rozrušila. Tvár sa z podlahy nedala zmyť a
v dome sa schádzalo čoraz viac susedov, ktorí si tvár obzerali. Domáci
sa preto rozhodli nechať podlahu v kuchyni zaliať betónom. Avšak to
nepomohlo. 8. septembra 1971 sa obrysy tváre objavili na podlahe opäť, a
to presne na rovnakom mieste. Manželia však tvrdia, že výraz tváre bol
smutnejší ako predtým. Netrvalo dlho a o udalosti sa rozprávalo po celej
dedine. Starosta obce nariadil celú tvár z betónu vysekať, umiestniť do
vitríny a vystaviť na námestí. Pri tomto procese sa však v kuchyni pod
vrstvou zeminy našli dve ľudské kostrové pozostatky bez hlavy a množstvo
ďalších dolámaných kostí ľudského pôvodu. Zistilo sa, že dom bol
postavený na mieste starého kresťanského cintorína zo 17. storočia. Ešte
predtým však miesto slúžilo ako moslimské pohrebisko z čias okupácie
Maurami a nejakú dobu predtým aj ako Rímske pohrebisko.
Nájdené kosti boli znovu pochované na klasickom pohrebnom obrade na inom
cintoríne. V domnení, že je koniec celému prípadu, ktorý mimochodom
mnohí považovali za obrovský podvod, nechal starosta obce vyhotoviť
rodine v dome novú betónovú podlahu. Avšak to, čo nasledovalo potom
mnohých zaskočilo.
Nielen že sa rovnaká tvár objavila znovu, ale tentokrát ju sprevádzali
aj iné tváre. Mužské aj ženské. Niektoré boli veľké ako skutočná tvár,
iné boli maličké. Rodina sa rozhodla kuchyňu prestať používať. V
domnení, že tváre nikomu neuškodia, si ako prístavbu postavili novú
kuchyňu na druhej strane domu. Stará kuchyňa tak začala slúžiť ako
turistická atrakcia, ale aj ako miesto pozorovaní mnohých expertov a
odborníkov. Správy o zjavujúcich sa tvárach sa už netýkali len dediny
Belmez, ale bleskovo sa rozšírili po celom Španielsku.
Oficiálne "vyšetrovanie" sa začalo v prvých mesiacoch roku 1972. Do obce
bol starostom pozvaný renomovaný španielsky parapsychológ German de Argumosa, ktorý prišiel do domu so skupinou svojich vyšetrovateľov. De Argumosa bol jednou z najväčších svetových autorít v oblasti elektronického hlasu (EVP). Prizval si na pomoc aj ďalšieho popredného parapsychológa, Dr. Hansa Bendera z Freiberg University
v Nemecku. De Argumosa s Benderom čoskoro zistili, že sa jedná o veľmi
závažný prípad. Prakticky okamžite si všimli, že sa nejedná o zjavenia
tvárí ako takých, ale aj o spôsob, akým tváre menia svoju "náladu".
Priradili obrazom čísla a študovali ich. Niektoré tváre sa strácali a
nové objavovali, iné len menili výraz svojej tváre. Kľúčovým bodom
celého výskumu bola skutočnosť, že mnohé tváre akoby zobrazovali
aktuálny duševný stav Márie Gomez Pereira, ktorá bola najviac spájaná s
celým fenoménom.
De Argumosa a Bender vykonali testy betónovej podlahy na stopy pigmentu,
farby alebo iného chemického prvku, všetky s negatívnymi výsledkami. Aj
napriek tomu bolo stále mnoho ľudí presvedčených o tom, že sa jedná o
podvrh. De Argumosa preto vymyslel zaujímavý plán. Za prítomnosti
nemeckého televízneho štábu a starostu obce Blemez, rozdelil kuchyňu na
viacero častí, ktoré boli odfotografované. Potom sa každá časť kuchyne
zakryla fóliou a zapečatila. Aj dvere a okná boli zaliate voskom a
zapečatené, aby sa zabránilo neoprávnenému vstupu do miestnosti. Kuchyňu
tak nechali celé tri mesiace. Po troch mesiacoch sa výskumníci na
miesto vrátili a za prítomnosti mnohých svedkov kuchyňu odpečatili.
Tváre boli stále tam, avšak za tri mesiace sa ich poloha zmenila.
Porovnanie s fotografiami vyhotovenými pred odchodom to potvrdilo. Pre
mnohých bol tento krok jednoznačným dôkazom toho, že De Argumosa a
Bender alebo aj samotná rodina Pereirových s dôkazmi nemanipulujú.
Všetky fotografie vyhotovené na mieste boli zaslané do spoločnosti
Kodak, ktorá vylúčila ich manipuláciu.
Teraz sa De Argumosa rozhodol vykonať merania EVP. Na podlahu bolo
nainštalovaných niekoľko vysoko-citlivých mikrofónov. Myslel si, že
kuchyňa bude bohatým zdrojom EVP nahrávok. Mal úplnú pravdu. Mikrofóny
zachytili veľké množstvo rôznych hlasov a zvukov. Treba však podotknúť,
že väčšina EVP nahrávok zaznamenáva hlasy skomolené a nejasné. Kritici
argumentujú, že sa v tomto prípade môže jednať o akustické ozveny
posledných konverzácií alebo aj o zvuky pochádzajúce zvonku. Na EVP sa
ešte stále hľadí s istou dávkou skepticizmu, dokonca aj medzi samotnými
odborníkmi.
De Argumosovi sa podarilo nahrať množstvo zvukov, z ktorých boli síce
mnohé nejasné, avšak z tých zrozumiteľných sa štábu podarilo zaznamenať
vety ako:
"Zabiť ho"
"Všetci zomreli"
"Všetci sú tu"
"Chcem ísť von"
"Tu začína peklo"
Dom Pereirových sa stal miestom častej prítomnosti rôznych expertov z
danej oblasti. EVP sa v dome nahrávalo až do roku 1990. Viacero
odborníkov začalo špekulovať o tom, že tváre a hlasy vôbec nemusia byť
duchovia dávno zosnulých, ale ako už bolo vyššie spomenuté, mnohé tváre
zobrazovali aktuálny duševný stav Márie. Mohlo sa preto jednať o akýsi
druh manifestácie jej mysle. V mnohých prípadoch poltergeistu
je práve agent (väčšinou dieťa alebo adolescent), spúšťačom rôznych
nevysvetliteľných udalostí v dome. Mnohí predpokladali, že práve toto
môže byť aj prípad v Belmeze.
Proti tomuto argumentu však hral jeden dôležitý fakt. Zatiaľčo
poltergeist je krátkodobou záležitosťou a takmer nikdy sa nevyskytuje
dlhšie ako pár mesiacov, tváre v Belmeze sa objavovali dlhodobo, a
niektoré nové tváre sa v dome objavili aj v roku 2004. Medzičasom sa
viacero odborníkov pokúšalo rozlúsknuť celú záhadu. Rodina Pereirových
bola nespočetne veľa krát obvinená z podvodu, že chcela spolu so
starostom urobiť z obce turistickú atrakciu a získať peniaze tak pre
seba, ako pre obec.
Juan Pereira zomrel po dlhom boji s rakovinou. Jeho posledné slová boli,
že už vidí tváre, ako ho vítajú. Neskôr jeho vnúčatá vyhlásili, že
medzi tvárami na podlahe videli aj tú Juanovu. Pre svoje tvrdenia však
nemali žiadne dôkazy, ani fotografie. V roku 2004 zomrela po dlhej
chorobe aj Mária. Čo je však zvláštne, tváre v dome sa objavovať
neprestali. Pedro Amoros, člen Spanish Society of Paranormal Investigations
prakticky hneď po jej smrti preskúmal podlahu v kuchyni ich domu a
zistil, že tváre sú stále aktívne. Zjavujú sa, miznú a menia svoje
nálady. Tvár Márie medzi nimi však nebola.
Čo sa teda dialo v kuchyni rodiny Pereirových ? Boli to hlasy a tváre
mŕtvych predkov alebo boli zjavenia spojené s Juanom a Máriou
Pereirovými ?